Communiceer zoals tiener op YouTube

0

Tijdens de YouTube-tentoonstelling in het Instituut voor Beeld en Geluid zag ik een filmpje van een klaarblijkelijk voor tieners erg bekend tienervlogstertje. Thuis keek ik naar haar filmpjes en ik was onder de indruk.

Ik was onder de indruk dat zij, minutenlang pratend over werkelijk niets tot weinig interessants, dertigduizend volgers weet te boeien, keer op keer. Natuurlijk behoor ik niet tot haar doelgroep. De aanschaf van een nieuwe agenda is voor mij geen onderwerp van lang gesprek meer (in 1982 was het dat wél).

Het zette me aan het denken: als zo’n meid zo makkelijk voor de camera gaat zitten en over futiliteiten zit te babbelen, dan kan iedereen het! Je moet het gewoon doen! Een beetje ‘agile’ aan de slag! En het hoeft ook niet per se op video. Tekst, foto, geluidsopname (podcast) mag ook!

Hoe dan?

Kies een hoofdonderwerp/topthema waar je het komend jaar op gaat inzetten. Dat is waar je met je bedrijf goed in bent, veel van weet en waarvan je denkt dat je publiek, je klanten, je doelgroep er meer over willen weten.

In plaats van algemene informatie voor een heel brede doelgroep, of simpelweg info over je dienst of product, focus je op informatie voor een kleiner, maar waardevol publiek. Voor hen maak je deep interest oftewel niche content.

Laat dit vervolgens als een rode draad door je communicatie heen lopen.

Denk vervolgens als een ‘serie’ waarvan je liefst alles in 1 keer zou zien. Denk in cliffhangers. Wees een beetje Netflix.

Doe het kort en wijs. Verras mensen. Verzin eens een gekke actie of organiseer een evenement.

En: ken geen schaamte.

Een gemiddelde YouTube-vlogger is tiener en heeft het volledig schaamteloos werkelijk over níks tegen 30.000 volgers, dus zelfs daar is een publiek voor.

Wat houdt jou met al je ervaring tegen om kennis te delen, om zo fans van je klanten te maken?

Share.

About Author

Begon een kwart eeuw geleden als journalist – meteen als freelancer. Nog altijd nieuwsgierig ondernemer in informatie. Houdt van mensen met expertise. Is begeesterd informatiedeler. Tapt spontaan ideeën. Leidt denksessies met flow.
Eigenaar KatCom (expertisemarketing), uitgever ContentFamily.nl + Content Bulletin (contentblogs), mede-oprichter Familie van i (contentschool) en fervent fotoblogger op Instagram: @DailyGreenspiration.

Leave A Reply