Tool-test: Google Trends voor interessante analyses

0

Google Trends is een heerlijk internetspeeltje: als je eenmaal op het dashboard aan het zoeken bent, ga je verder neuzen en ben je zo weer een uur zoet. Maar het is absoluut een interessante analysetool.

Google Trends biedt een nieuwe blik op internetzoeken. In dit geval op ‘trending topics’. Je ziet na het intikken van een zoekterm meteen in een duidelijke grafiek of het gezochte onderwerp in interesse toeneemt of afneemt, of dat het een ‘knipperlicht’-topic is.

Pepernoten zoeken

Om aan te geven: dit is de interesse op het zoekwoord ‘pepernoten’. De piek zit steeds in de week rond Sinterklaas. Dat hadden we zo ook wel kunnen voorspellen, maar toch, het is treffend om te zien:

Google Trends

Waarvoor kun je Google Trends gebruiken:

  • om het (gezochte) nieuws van dit moment in een oogopslag te zien, in je eigen land, of in een ander land.
  • om te zien hoe populair bepaalde termen of concepten zijn. Handig als je een blogonderwerp zoekt, of omdat je wilt weten hoe ‘trending’ een bepaald thema is. Maar ook om te zien hoe populair bepaalde thema’s in bepaalde provincies/regio’s zijn.
  • om op ideeën te komen voor posts, tweets, of een whitepaper.
  • om te onderzoeken of een bepaalde term überhaupt wordt gebruikt of gezocht.
  • om trends te voorspellen, lees deze blog van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Ik zou zeggen: ga zelf eens een uur browsen op woorden die in jouw branche worden gebruikt.

 

 

Share.

About Author

Begon een kwart eeuw geleden als journalist – meteen als freelancer. Nog altijd nieuwsgierig ondernemer in informatie. Houdt van mensen met expertise. Is begeesterd informatiedeler. Tapt spontaan ideeën. Leidt denksessies met flow.
Eigenaar KatCom (expertisemarketing), uitgever ContentFamily.nl + Content Bulletin (contentblogs), mede-oprichter Familie van i (contentschool) en fervent fotoblogger op Instagram: @DailyGreenspiration.

Leave A Reply