Wees een alchemist en streef naar goud

0

Iedere dag weer wordt er nogal wat informatie op je afgevuurd. Nieuwsbrieven, Facebook-posts, Linkedin-blogs, Blendle, Whatsapp, telefoon… Aaaah! Stop! Je gaat op den duur aan infobesitas leiden. Weg met al die info!

Ook last van obesitas? Dus wat bekijk je dan? Alleen wat je écht interessant vindt.

En: dat doet jouw publiek ook.

Wil je dus aandacht van jouw publiek, je klanten, dan moet je moet je ‘in je uppie’ vechten om aandacht in al dat informatiegeweld.

Maak dus 1 staaf goud in plaats van 1 berg lood.

  • Wees relevant: vertel iets waar mensen wat aan hebben, iets handigs
  • Wees uniek: klets niemand na, toon je eigen visie
  • Wees waardevol voor een langere termijn: zorg dat je iets maakt dat wat langer standhoudt
  • Breng het op maat: in de vorm waarop jouw publiek de informatie het liefste krijgt

Hoe doe je dit? Door te LUISTEREN naar wat je publiek wil. En hoe luister je? Via de analytics van je site, je sociale media en je nieuwsbrief. Op een netwerkbijeenkomst. En door dagelijkse vragen van je klanten of doelgroep bij te houden.

In dit geval wordt duurzame long copy relevant: langere artikelen ontvangen aantoonbaar meer shares en backlinks dan korte artikelen. Met de aantekening dat deze long copy niet bestaat uit een lel van een tekst, maar uit een interessante internetpublicatie die bestaat uit meerdere disciplines zoals EN tekst EN foto’s EN video EN infographics EN podcast EN logische linkjes.

Scrollytelling wordt dit ook wel genoemd.

Ik hoorde fotografe Ilvy Njiokiktjien er tijdens de Nationale Uitgeefdag mooie dingen over vertellen, ze gaf deze kijktips:

KIJKTIPS

Kijkers/lezers willen wel degelijk tijd besteden aan dit soort gouden inhoud.

Zelf een scrollytelling maken? Dat is helemaal niet zo ingewikkeld.

Ga eens experimenteren met de tools Sway en Adobe Spark en met talloze foto-apps en maak zo goud van je content.

 

Share.

About Author

Begon een kwart eeuw geleden als journalist – meteen als freelancer. Nog altijd nieuwsgierig ondernemer in informatie. Houdt van mensen met expertise. Is begeesterd informatiedeler. Tapt spontaan ideeën. Leidt denksessies met flow.
Eigenaar KatCom (expertisemarketing), uitgever ContentFamily.nl + Content Bulletin (contentblogs), mede-oprichter Familie van i (contentschool) en fervent fotoblogger op Instagram: @DailyGreenspiration.

Leave A Reply