Zo werf je abonnees voor je nieuwsbrief

0

Tijdens de Nationale Uitgeefdag van Mediafacts op 15 november spraken verschillende sprekers over e-mailmarketing. Want regelmatig een nieuwsbrief versturen is nog steeds een prima manier om je klanten en volgers te informeren en betrekken.

Jaap Stronks van Bureau Bolster benadrukte dat het belangrijk is om eigenaar te blijven van jouw relatie met je publiek en die niet helemaal uit handen te geven aan Facebook of andere sociale media. Dat doe je door e-mailadressen te verzamelen en een goed bestand van relevante geïnteresseerden op te bouwen.

Via sociale media en andere plekken (evenement, netwerkbijeenkomst) kun je ‘observanten‘ binnenhalen. Dat zijn mensen die iets van je zien en dat eens besluiten te liken of delen. De kunst is om van deze groep ‘volgers‘ te maken, dus dat ze je nieuwsbrief willen ontvangen. Die volgers zijn mensen die niet betalen voor je producten, diensten of informatie, maar die jou wel interessant genoeg vinden om af en toe informatie van te ontvangen. Het zijn de kat-uit-de-boomkijkers waaraan jij je moet bewijzen. De vervolgstap is van deze mensen ‘supporters‘ te maken. Dat is de groep die wél met je in zee gaat als klant. En die wil je houden.

Hoe werf je mensen voor je nieuwsbrief?

Ten eerste door unieke kwaliteitscontent te maken voor deze doelgroep en deze met regelmaat in een goede, interessante nieuwsbrief te verzenden. Weet wie je doelgroep is en wat die wil weten.

Ten tweede door op allerlei momenten en via allerlei manieren e-mailadressen te verzamelen.

Enkele manieren:
  1. Vraag bij elke interactie om een e-mailadres. Tip: zorg voor een fysiek inschrijfkaartje hebt dat je zelfs persoonlijk kunt uitdelen. Mailchimp heeft een handige app, waarmee mensen via jouw smartphone of tablet hun mailadres kunnen invullen. Bedenk zelf op wat voor momenten je met potentieel geïnteresseerden in aanraking komt. De simpele versie is natuurlijk de klassieke inschrijflijst bij een workshop, in een marktkraam of op een toonbank.
  2. Bied een aantrekkelijk item aan als beloning na inschrijving voor je nieuwsbrief – verander dit aanbod af en toe.
  3. Heb je een webwinkel? Vraag zodra mensen een (gratis) product aanschaffen, of ze hun e-mailadres willen geven.
  4. Maak je gebruik van video? Wijs daarin of erna op je nieuwsbrief, mondeling, maar ook in je (onder)titeling. Tip: dit kan in Vimeo Business.
  5. Twitter je? Maak gebruik van Twitter Lead Generation Cards.
  6. Heb je webformulieren? Zorg dat ook daar een mailadres kan worden ingevuld.
  7. Via een pop-up-schermpje op je site waarin je mensen vraagt om hun mening over een stelling. Wie het met de stelling eens is, vraag je om z’n e-mailadres.

Verder nog wat trucs, gehoord van Ralph van den Broek van het bedrijf Copernica, sterk in e-mailmarketingsoftware.

  • Stuur je nieuwsbrief tussen 24.00 en 6.00 uur.
  • Bestudeer de data uit je nieuwsbriefprogramma. Welke links zijn door wie aangeklikt? Wie heeft welk whitepaper gedownload?
  • Segmenteer je doelgroepen op interesse zodra je een bulk hebt. Op activiteit, interesse, maar ook: wie bestelde er al eens wat, en wie opent je nieuwsbrief altijd? Pas je content daarop aan en ga aan die verschillende groepen verschillende nieuwsbrieven verzenden.
  • Zorg voor een mooie en uitnodigende communicatie gedurende de ‘reis’ die de inschrijver van je nieuwsbrief doormaakt. Dus een aansprekende aanmeldingsmail, een verwelkomende bevestigingsmail en aardige eerste nieuwsbrief. Vraag daarin om wat meer informatie van de ontvanger, bied alvast wat extra info over een whitepaper of evenement en probeer een voorzichtige ‘upsell‘ van een product, dienst of je eerstvolgende activiteit.

Oja: hou je aan de wet nieuwsbrieven verzenden

Uiteraard moet je bij het binnen hengelen van die e-mailadressen rekening houden met de wettelijke verplichting dat je niet zomaar iedereen een nieuwsbrief mag sturen: mensen moeten daar toestemming voor geven. Lees op deze blog van Twinkle hoe het zit met deze wet.

Share.

About Author

Begon een kwart eeuw geleden als journalist – meteen als freelancer. Nog altijd nieuwsgierig ondernemer in informatie. Houdt van mensen met expertise. Is begeesterd informatiedeler. Tapt spontaan ideeën. Leidt denksessies met flow.
Eigenaar KatCom (expertisemarketing), uitgever ContentFamily.nl + Content Bulletin (contentblogs), mede-oprichter Familie van i (contentschool) en fervent fotoblogger op Instagram: @DailyGreenspiration.

Leave A Reply